Stadgar för Höversby Båtklubb
Höversby Båtklubb är en allmännyttig ideell förening med organisationsnummer 802473-2979, registrerad hos bolagsverket och skattemyndigheterna.
Klubben bildades den 28 maj 2013 och har sin hemort/verksamhetsområde i Höversby båthamn
Stadgarna antagna 28 maj 2013 . Uppdaterad version antagna vid årsmöten 2023 och 2024.
§ 1 Ändamål
Klubben är en allmännyttig ideell förening och har till ändamål att lokalt främja båtlivet. Klubben skall verka för
god sjösäkerhet, god miljö samt ett gott kamrat- och sjömanskap.
Verksamheten består i att hyra ut båtplatser och sköta iläggnings rampen. Rampen ska vara låst men tillgänglig för medlemmar.
§ 2 Medlemskap
2.1 Ansökan och antagning
Ansökan om medlemskap skall ske skriftligt till styrelsen vilken beslutar om antagning av ny medlem.
Medlemskap kan erhållas av envar, som ansluter sig till klubbens ändamål.
2.2 Medlemskategorier
Som medlem räknas den som betalat sin medlemsavgift.
Medlemmar kan indelas i följande kategorier:
1. Medlemmar med båtplats. Fullvärdigt medlemskap med rösträtt.
2. Medlemmar som står i kö för båtplats och ej har tillgång till iläggningsramp.
3. Medlemmar som står i kö för båtplats och har tillgång till iläggningsramp.
4.
Medlemmar som enbart har tillgång till iläggningsramp.
Notera:
endast kategori 1. medlemmar som innehar båtplats har rösträtt.
2.3 Rättigheter
Medlem får utnyttja klubbens anläggningar och utrustning samt delta i klubbens verksamhet.
2.4 Skyldigheter
Medlem, som antagits, har genom inträdesansökan förbundit sig att följa klubbens stadgar, ordningsföreskrifter
och i stadgeenlig ordning fattade beslut.
Medlem med båt skall tillägna sig tillräcklig nautisk kompetens för att säkert kunna framföra sin båt.
Medlem, som avsiktligt eller genom bristande aktsamhet skadar klubbens tillhörigheter är ersättningsskyldig.
Medlem skall utföra av styrelsen beordrad arbetsplikt. Medlems båt skall vara ansvarsförsäkrad.
2.5 Utträde
Medlem som vill utträda ur klubben skall skriftligen anmäla detta till styrelsen.
Medlem som inte erlagt fastställda avgifter inom föreskriven tid kan efter styrelsens prövning anses ha utträtt ur
klubben.
2.6 Uteslutning
På styrelsens förslag kan medlem av ordinarie eller extra föreningsmöte uteslutas ur klubben om medlem
• motverkar klubbens syften
• skadar klubbens intressen
• inte fullgör de skyldigheter som är stadgade
• eller gör sig skyldig till sådant klandervärt handlingssätt eller uppträdande inom eller utom klubben, att dess
anseende äventyras.
För sådant beslut fordras minst 2/3 majoritet.
Av kallelsen till föreningsmötet skall framgå att ett uteslutningsärende skall behandlas. Till föreningsmötet, där
sådant ärende skall behandlas, skall medlemmen som är föreslagen att uteslutas kallas skriftligen. Denna kallelse
skall även innehålla styrelsens motivering till uteslutningen.
§ 3 Beslutande instanser
Klubbens beslutande instanser är föreningsmöten såsom årsmöte, ordinarie föreningsmöte eller extra
föreningsmöte.
Styrelsen i sin helhet, eller enskild ledamot som styrelsen utser, företräder klubben och fattar beslut mellan
föreningsmöten utom i frågor som är uttryckligen förbehållna föreningsmöten.
§ 4 Verksamhetsår
Klubbens verksamhetsår följer kalenderåret.
§ 5 Avgifter
Samtliga avgifter fastställs av årsmötet. Extra uttaxering kan ske efter beslut på föreningsmöte. Hyran för varje båtplats ska harmoniera med den hyra som kommunen tar ut för markområdet.
§ 6 Betalning
Avgifterna skall vara klubben tillhanda senast det datum som står angivet på fakturan.
Senaste betaldatum får därvid vara tidigast en månad efter fakturadatum. Faktura får skickas elektroniskt (tex epost), förutsatt att medlemmen har en registrerad epost-adress i klubbens register.
Om avgifterna inte inkommit i tid skall påminnelsefaktura skickas varvid en påminnelseavgift kan läggas till det
ursprungliga beloppet.
§ 7 Föreningsmöten
7.1 Antal möten
Förutom årsmöte kan extra föreningsmöten anordnas. Styrelsen bestämmer plats och tid för mötena.
7.2 Kallelse
Kallelse till föreningsmöte skall ske skriftligen och vara medlemmen tillhanda minst
14 dagar före mötet. Kallelsen sker per post eller till den, som så önskar, via e-post.
7.3 Förslag till dagordningspunkt / motion
Medlem, som vill ha särskilt ärende behandlat på föreningsmöte, skall senast 3 veckor före sista tidpunkt för
utsändande av kallelse till mötet skriftligen anmäla detta till styrelsen. Denna anmälan skall även innehålla en
förklaring till varför medlemmen vill ha ärendet behandlat.
7.4 Årsmöte
Årsmöte hålls årligen före utgången av maj månad.
Vid årsmöte skall följande ärenden behandlas och protokollföras:
• Fråga om mötet är behörigen utlyst
• Fastställande av dagordning
• Val av ordförande och sekreterare för mötet
• Val av protokolljusterare och rösträknare
• Föredragning av styrelsens verksamhets- och förvaltningsberättelse för senaste verksamhetsåret
• Revisorernas berättelse
• Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
• Propositioner och motioner
• Fastställande av verksamhetsplan, avgifter och budget för det nya verksamhetsåret
• Val av styrelse
• Val av revisorer
• Val av valberedning
• Övriga val
7.6 Extra föreningsmöte
Extra föreningsmöte för behandling av brådskande ärende hålls när styrelsen finner detta påkallat eller på
skriftlig begäran av revisorer eller minst 50% av klubbens medlemmar.
Vid extra möte får endast de ärenden förekomma, som enligt kallelsen föranlett mötet.
7.7 Rösträtt, beslut och val
Varje fullvärdig medlem som innehar båtplats och som fyllt 16 år och betalat gällande avgifter har rösträtt på mötet.
Beslut får endast fattas i ärenden som framgår av kallelsen.
Valbara till styrelsen och till revisorer är de som nominerats.
Rösträtten är personlig men får utövas genom ombud för en (1) annan medlem.
Alla ärenden avgörs med enkel majoritet där inte annat föreskrivs i dess stadgar.
Avgörande sker genom öppen omröstning utom då någon fordrar sluten röstning.
Vid omröstning, som inte avser personval, gäller vid lika röstetal det förslag, som biträds av ordförande för
mötet.
Vid omröstning, som avser personval, gäller vid lika röstetal det förslag som vinner efter lottning.
§ 8 Styrelse och förvaltning
8.1 Styrelsens sammansättning och val
Styrelsen väljs på årsmöte och skall bestå av ordförande, kassör, sekreterare och 2 övrig ordinarie
ledamot samt 1 suppleant.
Samtliga ledamöter väljs för en tid av ett år.
Styrelsens poster skall fördelas, av den nya styrelsen, i ett konstituerande möte, direkt efter årsmötet.
Konstituerande möte skall även besluta vilka som skall ha tillgång till klubbens tillgängliga medel (Normalt enbart kassör och ordförande).
8.2 Styrelsens skyldigheter
Styrelsen sammanträder på ordförandens kallelse så ofta det är av behovet påkallat, dock minst 1
gång per år.
Styrelsen är beslutsmässig då alla ledamöter är kallade och mer än hälften är närvarande.
För av styrelsen fattade beslut är de ansvariga, som deltagit i beslutet och inte reserverat sig. Reservation skall
antecknas i mötesprotokollet.
Det åligger styrelsen att:
• Verkställa beslut fattade av föreningsmöte.
• Fördela arbetsuppgifterna inom styrelsen, till övriga funktionärer.
• Bereda ärenden inför föreningsmöten och arrangera dessa.
• Representera klubben.
• Förvalta klubbens egendom och medel.
• Besluta om firmatecknare.
• Besluta om antagning av ny medlem.
• På föreningsmöten föredra av styrelsen fattade beslut.
§ 9 Revisorer
Klubben skall revideras av en revisor. Denne väljs på årsmötet för en tid av ett år.
Revisor skall granska styrelsens förvaltning och klubbens räkenskaper samt till årsmöte avge skriftlig
revisionsberättelse och till- eller avstyrka ansvarsfrihet.
§ 10 Valberedning
Valberedningen bestående av en ordinarie ledamot och väljs av årsmötet för en tid av ett år.
Valberedningens uppgift är att:
• Till årsmötet lämna förslag på kandidater till de poster som enligt stadgarna är föremål för val och till övriga
poster som eventuellt blir vakanta.
• Motta nomineringar från klubbens medlemmar.
• Själva aktivt söka lämpliga kandidater.
• Vid föredragning på årsmötet även presentera eventuella övriga kandidater.
Valberedningens förslag utsänds tillsammans med kallelsen till årsmötet.
§ 11 Stadgeändring
Föreligger förslag till stadgeändring skall detta framgå av kallelsen.
För att ett ändringsförslag skall kunna antas måste det godkännas med minst 2/3 majoritet vid två på varandra
följande föreningsmöten, varav ett skall vara årsmöte. Vid andra godkännandet kan paragrafen förklaras
omedelbart justerad.
§ 12 Klubbens upplösning
Förslag till klubbens upplösning kan endast behandlas på föreningsmöte och detta skall framgå av kallelsen.
För beslut om upplösning fordras minst 2/3 majoritet på två föreningsmöten med minst en månads mellanrum.
Har beslut om upplösning fattats, skall mötet ge styrelsen direktiv om hur man skall förfara med klubbens
kvarvarande tillgångar och handlingar.
Över skjutande medel skänkes till välgörande ändamål.